la Via Verde del Minera - Reisverslag uit Barracas, Spanje van Sjef Boesten - WaarBenJij.nu la Via Verde del Minera - Reisverslag uit Barracas, Spanje van Sjef Boesten - WaarBenJij.nu

la Via Verde del Minera

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg Sjef

16 Oktober 2015 | Spanje, Barracas

El Rincon del Caracol… en Barracas..15.30 horas

Na bijna 90 kilometros ff pauze, ons zitvlees heeft even een andere ondergrond nodig.. duurt altijd enkele dagen en het protest van daaronder neemt vanzelf af.. Ook el padre Gerardo had vroeger zo’n stop nodig, alles sliep bij hem in daaronder dan en kwam weer tot leven zodra we een uurtje gestopt waren..
Vandaag vertrokken om 9.05.. hier om 7.00 wakker worden heeft geen zin… het is nog donker buiten… dus even een uurtje extra rust genomen en op ons gemakkie vertrokken… we hebben vakantie nietwaar!. Het eerste stuk vanaf Sagunt gaat langs een droog liggende rio Palancia door enkele kleine plaatsjes en dan bij Algimia vonden we na enig zoeken la Via Verde de la Via Minera, nergens de Via Verde des Ojos Negros aanduiding gezien.. Deze Via Verde was 184,557 meter lang.. Meneer Benjaminse die deze Via niet gefietst heeft, beschrijft een route van 130 km… maar enfin daar komen we vanzelf wel weer achter, de kilometer teller staat aan! Het is inderdaad een deels geasfalteerd deels van grint voorziene oude spoorweg die geleidelijk omhoog loopt. In Jerica ff de plaza major opgezocht en ons ontbijtje genomen, koffie met pan tostado con tomates y marmalade.. dat kon er toen wel in… lekker in het zonnetje… een dikke 40 km oppe teller en de accu bijna leeg!… Geen bezwaar nog een volle aanwezig, daar dus gewisseld en weer verder over diejen spoorlijn, hoger en hoger.. steeds geleidelijk aan klimmend… Weer schitterende vergezichten… steeds in de buurt van nog een in bedrijf zijnde spoorweg en de trein van 14.45 was op tijd want hij kwam op dat moment ons tegemoet, we waren net even van het zadel af om de vanmorgen van de hoteleigenaar gekregen 4 sinaasappelen te nuttigen; verder geen trein gezien..Net voor Barracas, zo’n 50 km verder, ook de 2 de accu aan vervanging toe.. hij ging helemaal leeg, met nog 8 km voor de boeg eer we Barracas bereikten, de bijna lege er weer in gezet… Barracas bereikt en bij ‘el Rincon del Caracol’ binnen, de accu in de oplader en even wat cola, een salada en enkele stukjes lomo (varkenslende) verorberd. Daar ook even gekeken waar we zullen overnachten.. Hostal Los Maños
Venta del Aire s/n, 44477 Albentosa
leek ons wel wat om de komende nacht door te brengen… nog een kleine 20 km even van dat spoorlijntje af over de N234… en dan weer onder frisse lakens.. In afwachting van het opladen van een lege accu intussen dit verslag geschreven… Tot zover deze lezing van vandaag 16 oktober, de dag van de Heilige Gerardus Majella, kloosterling. Waardoor we vanuit diejen Rincon del Caracol weer de hartelijke groeten doen aan Elly die in het Gerardus Majella ziekenhuis in Hengelo lang geleden Madelon en Barbara het levenslicht heeft laten zien… en natuurlijk aan padre Gerardo die deze heilige broeder een van zijn illustere voorvaderen ook nog wel kent..

• 16 Oktober 2015 - 20:36

Pim:

Prachtige uitzichten...blijf vooral mooie foto' s maken...ook van die kleine dingetjes ...
    Hou het weerbericht in de gaten......chapeau.....

• 16 Oktober 2015 - 22:08

Sjef:

Pim, ig wet ut! Maondig en daensdig lekker in de taege fitse, heeeeerluk!!!